Skaper en rask nettside høyere vekst?

Dette er et spørsmål som jeg møter på ofte i mitt arbeid. Hvordan kan nettsidens lastehastighet faktisk øke trafikken til siden din? Hvordan påvirkes SERP og SEO av dette? Må man ha en god ytelse og en rask nettside? Vi er langt forbi 90′ tallets ulyder når man koblet seg opp på modemet og telefonen sluttet å funke samtidig. Den hastigheten kan ikke engang sammenlignes med noen av de tregeste nettsidene vi jobber med i dag.

La oss dele det opp enkelt. Når man kikker på en nettsides infrastruktur hvor du starter med detaljer som ingen ser, men alle kjenner. Ytelse, altså, optimaliseringen av siden som begynner med hvordan den åpner seg for brukeren.

SERP og SEO 

Det første står for Search Engine Results Page og det ligger i navnet. Det er her resultatene popper opp på søkemotorene. Skal du bli synlig der, så har fart en direkte påvirkning av resultater. SEO står for Søkemotoroptimalisering. Google bruker sidehastighet som en rangeringsfaktor for å kunne gi sine søkere den beste brukeropplevelsen, og alle brukere vil ha en rask nettside. Det er en toveis gate. Google gir og tar i samme form som bedrifter må fokusere på å gi samme opplevelse til sine besøkende på sitt nettsted. I bytte får du flere søk på din bedrift. Det skaper et godt omdømme for deg og Google samtidig.

Konvertering

Ca. 50% av brukere i dagens samfunn forventer at et nettsted har god ytelse og er fullt opplastet innenfor 2 sekund. På de to sekundene der har du allerede gjort et førsteinntrykk og det sies at ca. 80% av oss mennesker ikke tar seg bryet å besøke en side igjen, som ikke har funket optimalt første gangen.

Grensesnitt for brukeren

Her snakker vi om å bygge lojalitet ved at sidens funksjoner faktisk funker slik som de skal. En optimalisert side leder direkte til en bedre brukervennlighet som igjen bygger opp merkevaren. Det er blitt populært å lage responsive nettsider og du kommer deg ikke unna dette. Bedrifter som ringer meg spør om det samme. Den viktige biten er å bruke programvare og koder som jobber sammen for å ikke la den responsive delen gå ut over selve ytelsen og brukervennligheten for dine besøkende.

Test netthastighet | Websupporten.no
God ytelse skaper business

De ulike fartsmålerne og hvordan de funker.

Hos Websupporten.no bruker vi spesielt to faste «målere» når vi går inn i analysefasen i et optimaliseringsoppdrag: GTmetrix.com og PageSpeed Insights, som er svært gode gratisverktøy man kan bruke til å innhente detaljert informasjon om hvordan et nettsted presterer og om det er en rask nettside.

GTmetrix, det er gratis, men med mulighet for å abonnere på større planer med sideovervåkning og flere alternativer for å måle ytelse. Her går du gjennom lastetiden, den totale sidestørrelsen og det totale nummeret av av HTTP forespørsler. Man rangeres med en karakter hvor A er best.

PageSpeed Insights (PSI) er helt gratis og er Google’s verktøy for ytelsesmåling. Svært enkelt, du trykker inn din URL og resultatet kommer opp ganske snart. Her får du først opp et resultat for hastighet på mobil, og så kan du velge å se resultatet for datamaskin. PSI bruker tall fra 1 til 100, hvor sistnevnte er best.

Klassifisering: Bra, Trenger forbedring, Dårlig

PSI klassifiserer også feltdata i 3 kategorier som beskriver erfaringer som anses som gode, trenger forbedring eller er dårlige. PSI setter følgende terskler for god / forbedring / dårlig, basert på en analyse av CrUX datasettet:

CRUX | Websupporten.no
PSI oversikt for hastighetsmåling

Chrome User Experience Report

CrUX står for Chrome User Experience Report og fremviser detaljerte resultater beregnet ut ifra en brukers opplevelse. Data fra dette kommer fra de mange millioner av Chrome brukere hver måned, og det igjen brukes for å se hvor fort en side laster, og sist og ikke minst, hvordan du rangerer via Ads og på søkemotorer. En dårlig ytelse påvirker selvsagt slike resultater.

Når du deler inn en side slik som fortalt ovenfor, SERP/SEO, Konvertering og Brukergrensesnitt, så har du allerede malen for hvordan en side burde være. For det første, burde hver side bygges opp slik fra start av. Men realiteten i dag er virkelig ikke slik. Som oftest kaster noen i sammen en side for å begynne så fort som mulig på arbeidet og da tenker de ikke på konsekvensene av en uferdig side. Uferdig side betyr ofte at det sluttresultatet ikke er en rask nettside.

Hva gjør dårlig ytelse kontra en rask nettside?

Du gir et dårlig inntrykk til Google, Bing, Yahoo og brukerne og når du først har gjort en slikt inntrykk, ja da kan det ta litt tid å snu om den meningen der. Akkurat som i livet selv. Det er faktisk så enkelt som å tenke på at du skal stelle i stand et selskap og serverer pølse i brød, men du velger å dele ut pølsebrødet først som forrett og pølse med ketchup som hovedrett. Slik er det med nettsidene også, sett i sammen en god middag fra første stund og du blir tatt imot med åpne armer. Hver nettside i dagens samfunn som havner under 50 på PSI skalaen kan fort miste kunder og sjansen til å komme seg oppover rangstigen til Google blekner til.

Rask nettside | Websupporten.no

Hvorfor bedrifter må begynne å se seg selv i speilet og innse at lastehastigheten kan bety vinn eller forsvinn.

Ifølge noen estimater, sies det at hele 500 Milliarder Dollar forsvinner hvert år som tapt inntekt pga. lastehastigheten på nettsteder. Bedrifter må våkne opp og innse at 2020 er her og all trafikk via nett går opp, all handel øker og etterspørselen øker samtidig. Ytelse er et krav. Havner du bakpå som bedrift iblandt alt dette, så mister du din del av kaka – og slik som det ser ut nå, så kan den delen være ganske stor.

Til og med ett sekund forbedring på en nettside kan skape en stor forskjell for brukerens opplevelse. En hump på veien som kan glattes ut, burde man ikke vente med. Sjekk siden din i dag og legg ut en strategi for hvordan du og din bedrift skal optimalisere siden og med andre ord komme lengre opp i form av søk og opplevelse. Jeg kan så klart varmt anbefale å ta kontakt med meg eller Websupporten for at vi kan lage en slagplan for dere.

Hvordan jobber vi?

Som nevnt tidligere, begynner alt med et søk hvor vi sjekker hvordan et nettsted rangeres i form av ytelse, lastetid og grensesnitt. Vi sjekker om det er en rask nettside. Deretter går vi inn for å se hvilke deler av siden som gjør at den henger seg eller laster sakte. Så spiller det selvsagt en rolle for hvilken programvare alt er bygget opp med og hvordan oppsettet ser ut fra baksiden.

Vi jobber med flere ulike prosjekter hvor noen kan ha en intens endring av koding og noen nesten bare behøver en CDN og komprimering av bilder, så er alt bra. Forskjellen er megastor, men har samme effekt. Ettersom vi tilbyr ytelses-forbedring på alle plattformer er spekteret stort av hva man kan møte på.

Våre tjenester innen optimalisering er blandt annet:

  • WordPress optimalisering
  • HTML og CSS ekspert-ytelse
  • Filendringer
  • Gzip implementering
  • Scriptendringer
  • Kode og bilde-komprimering
  • Responsiv ytelsesforbedring

Hva er CDN og hvordan funker det?

Det står for Content Distribution Network og er altså servere. De er distribuert globalt for å lagre filene fra et nettsted slik at de kan lastes opp fortere. Tanken er at disse spredte serverne kan komme nærmere sluttbrukeren og dermed spare lastetiden som igjen øker hastigheten på netssiden. CDN funker som et økosystem på nett og begynte sin eksistens på 90 tallet, men har så klart vokst seg større blandt «vanlige» mennesker etterhvert, og er nå meget etterspurt.

Tilbake til tittelen og konklusjonen: Skaper en rask nettside høyere vekst?

Definitivt. Konklusjonen er enkel. I dagens samfunn har ikke bedrifter råd til å droppe fokus på lastehastighet. Det går direkte i strid med hvordan søkemotorers algoritmer er laget og hvordan man rangeres som nettside eller nettbutikk. Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så kommer hver og en best ut av det når nettsiden laster raskere.

Unngå å ta billige løsninger istedet for å sikre deg fremtidige besøk og salg. Jeg ser det hele tiden, nettsider som er solgt og laget så hurtig som mulig uten en ettertanke om hvordan de presterer på søkemotorer. Det er å skade bedriften allerede før du har satt i gang. Er det noe man skal bruke penger på så er det så klart fronten sin. Det er her kundene dine finner deg, ser deg, leser dine ord og vekker opp sine indre tanker om hva de synes om bedriften. Det er førsteinntrykket som nevnt, og det er her du skal vinne dem over. Når ikke du er tilstede selv som salgsperson, så er det siden din som bokstavlig talt jobber for deg 24/7.

Hvis ikke siden blir funnet, eller tilby brukerne et godt og brukervennlig besøk, så har du allerede tapt den muligheten.

Du har et ansvar.

Som bedrift så har man et ansvar. Som utvikler, så har du et enda større ansvar. I form av hva du legger igjen av spor når du har bygget opp et nettsted. Slurv og ødelegg, eller gjør det riktig, nøye og få betalt i etterkant. Lag en rask nettside med en gang, test og test til det blir riktig.

Når vi bygger nettsider i WordPress, så lager vi de optimalisert fra grunn av, fordi vi vet viktigheten av å være klar fra start. Har du funnet deg en tilbyder som ikke klarer dette, så vil jeg anbefale deg å velge riktig. Velg fremtiden. Velg suksess!

Lykke til på veien!